Van handmatig en foutgevoelig naar slim digitaal

Andries Mohr is functioneel consultant bij Diract. Hij ziet met regelmaat dat werken met papier voor veel fouten zorgt. “Iets verkeerd geschreven of gelezen is al gauw gebeurd en er is weinig of geen controle. Elk moment dat een gebruiker iets handmatig moet doen, is een moment dat hij een fout kán en vroeg of laat zál maken. “Mensen krijgen bijvoorbeeld verkeerde zendingen, dat moet weer retour met allerlei extra kosten. Daar zit je niet op te wachten. Het is een wijs besluit om met een WMS aan de slag te gaan.” Soms is er ook sprake van een switch van het ene WMS naar het andere omdat de gebruiker tegen beperkingen aanloopt en het lastig wordt om de groei bij te houden”, vertelt Andries.

Controle houden

Handmatig werken: we komen het nog regelmatig tegen. Maar handmatig werken betekent ook dat de kans op fouten toeneemt. Andries vertelt over de situatie waarin een gebruiker wel onze Ceyenne WMS software heeft, maar waarin de gebruiker toch zaken wil aanpassen. Ondanks dat Ceyenne zo goed mogelijk is ingericht. “Gebruikers willen graag controle houden over hun processen. Dat betekent dat het soms botst met onze software. Een gebruiker wil ingrijpen op het moment dat iets minder goed loopt.” Maar elke menselijke ingreep kan leiden tot fouten. Wat te doen? “We proberen alle handmatige aanpassingen die een gebruiker gewend is te filteren. Daarna gaan we kijken waarom een gebruiker deze aanpassingen heeft gedaan. Wellicht kunnen we deze aanpassingen omzetten in een softwarematige oplossing. Dat geldt voor 10 tot 20 procent. We horen vaak dat het prettig is dat de wensen wel uitgefilterd worden en zo mogelijk in de software worden verwerkt.”

Naar slim digitaal

‘Slim’ impliceert een voortdurende ontwikkeling. Dat betekent ook luisteren naar de wensen van de klant en goed uitfilteren wat wij kunnen gebruiken in onze software. “Dat betekent soms ook nee zeggen. Dat doen we vanuit het oogpunt van onze software: die willen we sterker maken. Het komt voor dat een aanpassing teveel maatwerk is. Dan houden we het bij maatwerk voor een specifieke klant”, vertelt Andries. Maar andersom komt dus ook voor, dan doen we aanpassingen waar Ceyenne WMS software daadwerkelijk beter van wordt. Slim zit dus ook in het bekijken van de processen van onze partners, kunnen we daar bijvoorbeeld aansturing in bieden? “Ons WMS wordt aangepast op basis van klantenwensen, vaak ook nieuwe klanten. Maar ook vanuit onze eigen filosofie waar we met Ceyenne WMS naartoe willen. We zijn nu bezig met een heel nieuwe interface, een andere manier om te tonen welke informatie we aanbieden en wat de klant daarmee kan. Hoe kan een klant zelf software aanpassen?”

Alle fouten ondervangen?

De werking van software blijft voor een deel afhankelijk van mensen. “Maar de fouten worden wel geminimaliseerd. Als er fouten ontstaan, gebeurt dat vooral in voortraject. Bijvoorbeeld als de wens van een klant niet goed is uitgewerkt, dan doet de software niet wat men verwacht. Het kan ook zijn dat een aanpassing voor de ene klant een ongewenste invloed heeft op andere klanten. Normaal gesproken proberen we de aanpassingen eerst te doen in de klantspecifieke versie. Langzamerhand brengen we al die kleine stukjes versie over naar onze standaard versie, maar dat kan wel een ongewenste impact hebben voor anderen. Ook software blijft mensenwerk.”

Meer weten?

Meer weten? Wensen? Neem gerust contact met ons op, dan kunnen we samen kijken naar kansen voor verbetering!