Je kunt nog zo ijverig met stopwatches in de weer zijn bij het orderpicken en gereed maken van bestellingen; als vrachtwagens vervolgens lang staan te wachten voordat ze geladen of gelost worden, is alle moeite voor niets geweest. Zonde, zeker aangezien de concurrentie je op de hielen zit en het steeds essentiëler wordt dat logistieke stromen nauwkeurig op elkaar aansluiten.
Op tijd anticiperen
Aankomsttijden van vrachtwagens moeten ruim van tevoren bekend zijn, in het magazijn moeten mensen, materieel en ruimte beschikbaar zijn om de inhoud van de vrachtwagen te kunnen ontvangen, en er moeten faciliteiten zijn om in te slaan of te crossdocken, te inspecteren en op te slaan. En moeten orders de deur uit? Dan moeten die, inclusief de benodigde documentatie, in de startblokken staan in volgorde van inrijden, om overbodige handelingen te voorkomen.
Dock Planning
Dat is nogal een klus, dat begrijpen we – maar daarom helpen we je ook graag om die klus zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Voor een geoliede machine zijn in de logistiek namelijk data nodig, en voor een effectief én efficiënt gebruik van data is een optimaal functionerend WMS-systeem essentieel.
Daarom zijn we druk aan de slag gegaan met een innovatief concept. De oplossing van Ceyenne WMS Dock Planning, waar we bij Diract op dit moment hard aan werken, moet een systeem worden dat vóór jou werkt en continu met je meedenkt over optimalisering van processen binnen en buiten het magazijn. Hoe? Ten eerste dankzij een langer geldig overschrijfbaar dag-, week- of maandschema met bekende frequente vervoerders. Een vrachtwagen kan niet alleen via een shipment vanuit het ERP-systeem aangemeld worden, maar ook via een portal waarin het rooster van de dag of week getoond wordt.
Eenvoudig plannen
Door simpelweg shipmentcode, chauffeur, kenteken en verwachtte aankomsttijd in te voeren, adviseert Dock Planning jou op welke manier je het efficiëntst kunt laden en lossen. Dat gebeurt zeer specifiek: het systeem analyseert bijvoorbeeld het aantal pallets, combineert dat met de tijd die normaal gesproken nodig is, en schrijft de benodigde tijd in kwartieren plus geschikte tijd en locatie voor. Op basis van dit advies kunnen chauffeurs tijdig worden geïnformeerd met het benodigde docknummer, en kunnen warehousemanagers ervoor zorgen dat mensen, materieel en ruimte rond de aankomsttijd bij de betreffende dock aanwezig zijn. Klinkt efficiënt, toch?
WMS rekent voor jou
Als een chauffeur onverhoopt tóch vertraging krijgt en dit op tijd meldt in het systeem, berekent Dock Planning zélf opnieuw de volledige planning. Op die manier verlies jij zo min mogelijk tijd en kan alles en iedereen zo efficiënt mogelijk ingezet blijven. Omdat Ceyenne WMS een zelfsturend systeem is dat pas een volgende opdracht afgeeft nadat de vorige is afgehandeld, merken medewerkers niets van de aangepaste planning. Geen drukte, geen stress, business as usual. Structurele vertragingen of langere bezetting van het dock dan ingepland, worden voor warehousemanagers zichtbaar, zodat indien nodig maatregelen kunnen worden getroffen. Alle informatie kan worden opgeslagen: van de beste aanrijdroutes tot tijdelijke wegwerkzaamheden of andere problemen in de buurt van het magazijn. Ook kan informatie in de portal voor leverancier/fabrikant en de ingeschakelde vervoerder beschikbaar worden gesteld.
Real-time inzicht
Dankzij deze zorgvuldige manier van documenteren in Dock Planning, kun jij dus real-time de voortgang van het lossen en/of laden per dag of week inzien. Groen is binnen de planning, rood is eroverheen. Voor geautoriseerde medewerkers is het mogelijk om de planning te veranderen, bijvoorbeeld in geval van een spoedzending die voorrang moet krijgen. Tussentijdse veranderingen worden ook weer geautomatiseerd (via WhatsApp of SMS) medegedeeld aan chauffeurs en andere betrokkenen.
Dit doet Ceyenne voor jou
Dit is nog maar een fractie van de functionaliteiten van Ceyenne WMS Dock Planning, die we voor jou in gedachten hebben. We horen ook graag jouw input! Jij weet tenslotte het beste wat er gebeurt in het werkveld en op welke vlakken er verbeterd kan worden om de laad- en lostijd aan het dock terug te brengen tot het absoluut noodzakelijke en het aantal effectieve kilometers van een vrachtwagen per dag te verhogen. Denk dus gerust met ons mee!
Benieuwd naar onze plannen voor Dock Planning? Suggesties? Neem dan contact met ons op.