Hoe haal je alles uit je WMS, zodat je logistieke processen geoptimaliseerd zijn? De vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord, maar onze solutions architect Pascal Griep weet er wel raad mee. Zoals veel software heeft ook onze Ceyenne WMS functies die niet iedere gebruiker nodig zal hebben.
Tijdens de implementatie van Ceyenne WMS is het belangrijk om de vraag van de klant zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij wat de software kan bieden. Pascal: “Bij de start is het wel goed om te kijken hoe de klant nu werkt. We beginnen met workshops om te bekijken hoe de software aansluit bij de bestaande functionaliteit van de klant. Die heeft meestal een eigen WMS-pakket of werkt vanuit een ERP-systeem, wat heeft gezorgd voor een bepaalde werkwijze in het magazijn. Wij bekijken hoe de klant nu werkt en hoe hij met Ceyenne WMS hoort te gaan werken. Zo proberen we het beste van twee werelden samen te voegen.”
Werken naar een standaard
Elke klant heeft unieke eigenschappen die voor hem goed werken. Het is belangrijk om met dat in het achterhoofd naar een standaard binnen Ceyenne te gaan. “Die standaard is niet per se alles wat je binnen Ceyenne hebt. Het is een standaard qua processen met daarboven allerlei opties om die processen te configureren en zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen en werkwijze van de klant. We beginnen met het neerzetten van de basis en meest gebruikte opties van ons WMS-pakket, we controleren tijdens en na de implementatie of dit voldoet aan de verwachting en behoefte om daarna te bepalen in welke mate er nog aanpassingen vereist zijn.” De laatste jaren is Ceyenne zo ver ontwikkeld dat het meeste wat een klant nodig heeft, aanwezig is in het pakket.
Kijken en luisteren!
Of een gebruiker het optimale resultaat haalt uit Ceyenne WMS is dus in hoge afhankelijk van goed kijken en luisteren naar de wensen van de gebruiker enerzijds en de mogelijkheden van Ceyenne anderzijds. Een goede match doet vervolgens wonderen. “Soms is het nodig om processen iets aan te passen, zodat het heel mooi binnen de standaard past. Soms is het nodig om iets van maatwerk te produceren”, vertelt Pascal. Het komt voor dat gebruikers ‘gewoon’ de standaard willen gebruiken. “Dan zijn we snel klaar, met een workshop en presentatie komen we dan al een heel eind. Grotere partijen met veel betrokkenen kosten meer tijd, dat kan meerdere dagen duren. Dat is echt een kwestie van elkaar leren begrijpen en leren kennen. Daar komen we eigenlijk altijd wel uit.”
Blijven helpen
Het komt regelmatig voor dat Pascal op locatie meekijkt naar actuele problemen. “Dan ontstaat er bijvoorbeeld ineens een nieuwe situatie die we snel moeten aanpassen. Het lukt bijna altijd om de oplossing te vinden in onze eigen standaard, waarbij de klant zelf de configuratie kan aanpassen en weer door kan. Zo zitten er in de standaard vaak al de oplossingen voor uitdagingen die je nog niet had. Maar we kijken graag mee naar de oplossing en gaan daarbij echt de samenwerking aan. Want andersom komt ook: dan heeft een klant een prima oplossing waar wij en andere klanten ook beter van kunnen worden. Dat zien we vooral bij mechanisatieprocessen of integraties met gekoppelde systemen.”
En dus
“Hoe haal je alles uit je WMS? Continu het gesprek blijven aangaan, kijken naar de behoefte van de klant en andersom de klant zijn behoefte laten uitspreken. Het is een samenspel, je probeert van elkaar te leren. Ja, het is echt een partnerschap.”
Meer weten?
Wil je meer informatie over Ceyenne WMS en/of onze werkwijze? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!