WINST LIGT VOOR HET OPRAPEN. ZET JIJ KPI’S AL IN?

Wat de grootte van een magazijn ook is, processen worden al gauw complex. Je hebt te maken met verschillende goederenstromen, zoals in- & verkooporders en retouren, en dan streef je er ook nog eens naar om medewerkers op een zo tijdsefficiënt mogelijke manier van order naar order te laten werken. Operationeel inzicht in relevante bedrijfsdata kan je daarom helpen tijdig bij te sturen in de dagelijkse operatie én om beleidsmatig te anticiperen op de langere termijn.

Inzet van data

De processen in het magazijn zijn ansich zo complex nog niet: goederen moeten ontvangen, opgeslagen en verzonden worden – het is zo simpel als dat. Naarmate orders toenemen en het personeelsbestand uitbreidt, worden die processen echter steeds veelzijdiger. Bij het runnen van een magazijn komt namelijk een enorme hoeveelheid data beschikbaar, die – mits effectief ingezet – een flinke efficiëntieslag teweeg kan brengen. Maar hoe zorg je ervoor dat de kansen die deze data opleveren niet onopgemerkt blijven?

Een kind kan de was doen

Allereerst: pluk het laaghangend fruit, oftewel: maak gebruik van kengetallen. Een simpel voorbeeld. Stel, je hebt vandaag 5.000 orders te verwerken en constateert dat je er om 15.00 uur 2.000 achter de rug hebt. Een snelle rekensom leert dat je de overige 3.000 niet meer zal redden voordat de orders om 23.00 uur worden opgehaald. Wanneer je dit op tijd signaleert, kun je direct om 15.00 uur anticiperen en extra mensen inzetten. Omgekeerd kan dat natuurlijk ook: loop je voor op schema, kun je ‘dure’ uitzendkrachten iets eerder naar huis laten gaan. Eenvoudig, maar heel effectief.

Automatisering

Een ander voorbeeld dat de meerwaarde van kengetallen aantoont, is bijvoorbeeld de bezettingsgraad van je magazijn. Wederom zeer eenvoudig: als jouw magazijnmanager bij binnenkomst ’s ochtends direct in een piechart met groene en rode vlakken hoeveel ruimte van het magazijn bezet en vrij zijn, kan er veel sneller geacteerd worden wanneer de bezettingsgraad boven de 70% dreigt te raken. Deze informatie, evenals de informatie uit het capaciteitsvoorbeeld hierboven, verschaft ons Ceyenne WMS geautomatiseerd. Magazijnmanagers hoeven hun data dus niet handmatig te exporteren uit verschillende systemen, het WMS doet dat vóór ze en denkt van minuut tot minuut met ze mee. Wordt een bepaald soort product wel erg vaak verkeerd gepickt? Het WMS signaleert het, en jij kunt een extra controle invoeren door een hogere in rang, of een andere locatie gebruiken Verwerkt een van je medewerkers al gedurende een paar weken beneden gemiddeld weinig orders per tijdseenheid? Het WMS signaleert het, en jij kunt met hem of haar op zoek naar de achterliggende redenen.

Strategische ondersteuning

Hetzelfde doet het WMS met KPI’s op de langere termijn om een totaalinzicht te krijgen in jouw magazijn. Jij hebt dan wel 10.000 vierkante meter magazijnruimte die vol staat met producten, maar wat heb je nou eigenlijk allemaal op voorraad? Ons systeem documenteert alles: van producttype tot afmetingen tot het aantal dagen dat het product in het magazijn ligt, en haalt zo gemakkelijk de dode voorraad er voor jou uit. Dat is waar ons WMS om draait: optimaliseren en jou ondersteunen in strategische beslissingen. Immers, als jij een grote ramsjpartij, die toch al geen geld meer had opgeleverd, verkoopt aan een outlet, komt er meer ruimte waardoor winstgevende producten weer dichter bij de uitgang kunnen worden gelegd en hoeven jouw medewerkers minder meters te maken.

Win-win. En dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Ook benieuwd op welke manier het Ceyenne WMS vóór jou kan denken? Neem gerust contact met ons op.