Lars Aalberts werkt bijna een jaar als solution architect bij Diract. Hij moet en wil nog verder groeien in zijn rol en krijgt daar ook de tijd voor, maar toch zijn de eerste successen al geboekt. Lars vertelt over zijn overgang naar Diract, werk en ambities. En waarom hij graag bij bedrijven op bezoek gaat.
Hoe ben je bij Diract terechtgekomen?
“Ik werkte bij Topgeschenken Nederland en was gegroeid van programmeur naar projectmanager en door naar solution architect. Door mijn tijdelijke inzet van drie maanden als logistiek manager tijdens de coronacrisis kwam ik logischerwijs in aanraking met de logistieke wereld. Daarvoor had ik daar nauwelijks mee te maken. Later toen ik mijn gebruikelijke werkzaamheden weer had opgepakt ging Topgeschenken een nieuw WMS implementeren, dat was Ceyenne WMS van Diract. Gezien mijn eerder vergaarde kennis was het dan ook haast vanzelfsprekend dat ik dit project op mij zou nemen. Tijdens de intensieve samenwerking was ik als het ware de kartrekker en vond ik in Diract (onverwacht) een nieuwe werkgever.”
Wat sprak je met name aan in die samenwerking?
“Die logistieke kant interesseerde mij. Tegelijkertijd zat ik bij Topgeschenken aan mijn top en voor mijn carrière was dit een logisch stap om te maken. Ik was toe aan een nieuwe werkgever en werkomgeving. Bij Topgeschenken was ik gewend om elke dag naar hetzelfde pand met dezelfde mensen te gaan. Wat me bij Diract erg aansprak, was dat ik veel bij klanten op bezoek zou gaan. Contact met veel verschillende mensen bij verschillende bedrijven. Je krijgt overal als het ware een kijkje onder de motorkap. Dan zie je ook de verschillen. Alle bedrijven hebben te maken met logistiek, maar zitten in een andere branche en hebben een ander product.”
Wat is nu precies je rol bij Diract?
“Ik ben aangenomen als solution architect. Het eerste jaar is dat echter lastig door gebrek aan kennis van het bedrijf, de programmatuur en de bestaande mogelijkheden. Ik ben dus nog niet helemaal de architect die ik zou willen zijn maar dat wordt iedere dag een stukje beter. Ik ben wel onderdeel van het onboarding team van Diract. Dit team is verantwoordelijk voor het succesvol aansluiten van nieuwe klanten. We gaan op klantbezoek, organiseren workshops, bedenken hoe de klant zo efficiënt mogelijk kan werken en proberen alle eisen en wensen op tafel te krijgen. Zo kunnen we zaken concreet maken. Met als hoofddoel een grote efficiencyslag te maken en de klant optimaal van dienst zijn. Een solution architect is iemand die oplossingen verzint voor de uitdagingen van een ander. Dat is in mijn rol bij Diract veelal technisch van aard. Klanten willen soms van alles, dan is het aan ons om te bekijken wat wel en niet mogelijk en wenselijk is. Soms is een andere manier van werken met onze software een beter advies dan doen wat ze al deden.”
Wat zijn je sterke punten?
“Ik level makkelijk met mensen. Klanten in hun eigen habitat ontmoeten vind ik heel leuk, andere mensen vinden dat wel eens een uitdaging. Dat is voor mij juist een tweede natuur.”
Kun je een succes delen?
“Een groothandel in cd’s en lp’s is een aantal weken geleden live gegaan met onze software. Samen met mijn collega Stefan Touw heb ik dat project gedaan. Vanuit ons is het een succesvolle go-live geweest. Uiteraard met de nodige uitdagingen, maar dat hoort ook bij zo’n traject. Zij hebben hun manier van werken compleet omgegooid, ook omdat ze dat zelf wilden. Het was een grote stap om werkprocessen om te zetten. Ik vind het mooi om tijdens zo’n proces aan het roer te staan en de klant daarbij te begeleiden, het overzicht te bewaren en een beetje leiderschap te tonen.”
Welke ambities heb je nog?
“Ik wil me graag verder in deze richting ontwikkelen. In het begin was het echt even wennen bij Diract. Ik werkte hiervoor acht jaar bij Topgeschenken en wist alles. Toen ik bij Diract begon, wist ik helemaal niets. Ik moet nog veel vragen en ik word graag weer iemand die op iedere vraag een antwoord heeft. Veel ervaring opdoen. Gelukkig krijg ik daar de tijd voor.”
Hoe ervaar je je werk nu?
“Diract is een heel relaxte werkgever en we hebben wederzijds flexibiliteit die me erg aanspreekt. Vlak voor en tijdens een go-live werk ik gewoon meer uren en dat compenseren we wel weer. Of niet. Als het werk maar doorgaat.”