Het is een misvatting die we nog regelmatig horen op de werkvloer: bij de implementatie van een nieuw WMS is het wachten vaak op de WMS-leverancier. Een logische gedachtegang, maar in de praktijk ligt dat toch vaak anders en is het een samenloop van omstandigheden die een project vertraging kan opleveren. Waar moet je op letten?
ERP-koppeling
Over het algemeen is voor een WMS-implementatie een koppeling nodig met het ERP. Aangezien de doorlooptijd van de ERP-leverancier vaak langer is dan die van een WMS, is het raadzaam om je ERP-leverancier al ruim voor de start van je project op de hoogte te stellen van het traject dat je ingaat. Natuurlijk is het mogelijk dat je leverancier met de standaardkoppeling al overweg kan, maar dan nog is het essentieel om de planning al ruim van tevoren vast te stellen.
Interne besluitvorming
Ten tweede is het belangrijk om de interne besluitvorming op orde te hebben alvorens een WMS-traject wordt gestart. Zorg dat alle afdelingen volledig geïnformeerd en on board zijn, deel planningen niet alleen met leveranciers, maar ook met alle medewerkers, en zorg na de aftrap dat iedereen ook weer frequent geüpdatet wordt. Time nota bene ook slim en begin een implementatie bijvoorbeeld niet in je piekseizoen.
Data-overdracht
Ten derde loont het om, in aanloop naar het project, alvast zo veel mogelijk nuttige data over je magazijn te verzamelen, zodat je die tijdig aan ons kunt overhandigen. Voor ons is het namelijk belangrijk om de beschikking te hebben over gegevens als magazijnindeling, afmetingen, gewichten, zoneverdelingen en locatiegegevens. Het is veel werk om al deze data op orde en kloppend te krijgen, dus onderschat deze klus niet.
Personeel trainen
Tot slot verdient het trainen van je personeel intensieve aandacht – een aspect dat vaak onderschat wordt. De technische implementatie van een nieuw WMS is één, optimale benutting daarvan is een tweede. Dat vergt inspanning, tijd en systeemkennis, dus training aan de voorkant scheelt de helft. Betrek je medewerkers bij testfases, neem hun feedback mee bij het finetunen van de inrichting en zorg dat iedereen erbij is wanneer de procesdoorloop plaatsvindt. We zien vaak dat deze fases ingekort worden om sneller live te kunnen, maar dat heeft toch vaak een averechts effect. Wie zich goed voorbereidt en tijd neemt voor testen en troubleshooten, plukt daar later de vruchten van. Consequente opvolging is daarna bovendien net zo belangrijk, aan gezien het reguliere werk en ‘de waan van de dag’ algauw de aandacht afleiden. Hierdoor ontstaat het risico dat de test- en trainingsfase onvoldoende wordt benut.
Hulp nodig? We denken graag met je mee.