NOOIT MEER WORSTELEN MET RETOURPROCESSEN

Het pad van klantvriendelijkheid is binnen jouw organisatie tot in de puntjes geplaveid en het wordt je klanten, van online bestelling tot aan de voordeur, geen strobreed in de weg gelegd – totdat het onvermijdelijke moment komt dat er een product geretourneerd wordt. Dan wordt het moeilijker. Herkenbaar? Blijf vooral lezen.

Complexe logistiek

Een retourproces is een vak apart en, met name in de fashion en elektronica, vaak een nogal complex geheel. Neem bijvoorbeeld een teruggestuurd kledingstuk. Na ontvangst wordt het artikel goed bekeken om vast te stellen dat het om het oorspronkelijk verkochte artikel gaat. Er wordt aan geroken om vast te stellen of het niet gedragen is en het wordt visueel beoordeeld op beschadigingen. Op basis van de bevindingen van deze deelprocessen wordt vervolgens besloten of het artikel opnieuw verkocht kan worden, als B-merk terug de webshop of een fysieke winkel in gaat, naar een outlet wordt gestuurd, terug naar de fabrikant gaat of zelfs wordt vernietigd.

Een behoorlijke logistieke operatie dus, waar veel bedrijven nog niet goed op zijn ingericht. Retourprocessen duren lang, er is niet genoeg mankracht voor de vele handelingen die moeten worden verricht en de logistiek achter de processen is niet helder – en dat terwijl de gemiddelde retailer tegenwoordig ongeveer 15 procent van de tijd kwijt is aan retouren. De klant verwacht zijn of haar geld net zo makkelijk en snel te kunnen terugkrijgen als dat ze het kunnen uitgeven, maar veel bedrijven hebben te maken met een retourachterstand die kan oplopen tot een maand.

Voorkomen is beter dan genezen

Idealiter voorkom jij natuurlijk zo veel mogelijk retouren door het pickproces aan de voorkant zo effectief mogelijk in te richten. Als jij het bestel- en leverproces goed organiseert en zo min mogelijk verkeerde artikelen levert aan je klanten, houd je de keten zo kort mogelijk en ben je geen tijd en geld kwijt aan een extra retourproces en informatieverschaffing aan de klant. Sterker nog: dat kan je een klein fortuin schelen.

Wat doet Ceyenne WMS?

En wanneer je dan toch te maken krijgt met retouren, verwerk je die het liefst efficiënt en eenvoudig. Ceyenne WMS van Diract ondersteunt jou hierin. Wanneer in jouw webshop een verkooporder wordt ingevuld, wordt op de achtergrond al direct een (fictieve) retour aangemaakt. Alle verstuurde artikelen worden gekoppeld aan een zogenaamd RMA-nummer waarmee ze bij retournering direct geïdentificeerd kunnen worden. Dit nummer kan worden afgedrukt op een retourenbon of –sticker, maar het kan ook afgegeven worden op de webshop waar het artikel is aangeschaft. Als een teruggestuurd artikel binnenkomt is alle informatie dus gelijk bij de hand en hoeft niet meer te worden nagezocht of gematcht met verstuurde orders. Jij scant simpelweg de sticker, en het retourproces kan in gang worden gezet. Alle informatie wordt, afhankelijk van de manier waarop de retourenmodule van Ceyenne WMS is ingericht, meteen aan het ERP-systeem worden doorgegeven of als startsein van het retourproces worden beschouwd.

In sneltreinvaart Vervolgens kan het snel gaan. Alle handelingen staan voorgeprogrammeerd in Ceyenne WMS en kunnen ieder afzonderlijk gelogd worden. Zie de module als een rangeeremplacement: alle wissels staan klaar en hoeven alleen nog maar te worden omgezet door de werknemers van wie acties worden verlangd. De uitkomst van de ene actie wordt via het systeem weer doorgevoerd naar de volgende schakel in de keten, zodat die precies weet wat de stand van zaken is en wat er nog moet gebeuren. Zo blijven handelingen nooit meer liggen bij individuen die zich er niet eens bewust van zijn dat de volgende stap in de keten bij hen ligt. Zodoende laveert het retourproces zich soepel door de beslisboom heen.

Met Ceyenne WMS voor jouw retourprocessen ga je voor een zo kort mogelijk proces met zo min mogelijk verstoringen. Oftewel: minimale inspanning voor een maximaal resultaat. Wil jij dat ook? Neem gerust contact op, dan bespreken we samen jouw mogelijkheden.