“Ik wilde voor mezelf beginnen, maar hoe en wat, dat wist ik in het begin helemaal nog niet”, kijkt André van Rijn terug naar 2005. Hij zag wel dat het IT-landschap van bedrijven aan verandering onderhevig was, met name de opkomst van e-commerce. Deze opkomst had invloed op bedrijfsprocessen. “Bedrijven waren bijvoorbeeld importeurs, die alles in containers en pallets deden, groothandels die het vervolgens in dozen stopten en retailers waren er voor verkoop aan consumenten. Dat consumenten rechtstreeks bij de importeur of groothandel gingen bestellen, was helemaal nieuw. De bedrijfssystemen waren daar helemaal niet voor uitgerust. De software was ontoereikend. Wij ervaarden dat en zagen dat er op allerlei vlakken werk lag rondom de integratie van e-commerce.” Een gat waar Diract IT insprong.
In het begin: alles
In het begin deed Diract alles op dit gebied: webshops, productinformatie management, jaar- en datacorrectie, ordermanagement. “In die periode waren er ook nog genoeg bedrijven die dachten dat verkoop via internet wel mee zou vallen. Nee, we waren niet visionair, we zagen dit gewoon gebeuren en pakten het op. Er waren nieuwe software-oplossingen voor nodig en daar gingen we mee beginnen”, vertelt André. Vanuit de complexiteit van de nieuwe markt en het gebrek aan oplossingen, vond Diract IT zo zijn weg. Maar de markt groeide snel en André ondervond dat het lastig bleek om alle software-ballen in de lucht te houden. Het werd tijd voor specialisatie. “We hadden op veel gebieden een oplossing, maar we waren nergens de expert. Om op alle gebieden kennis te houden en te ontwikkelen en dus expert te worden, dat was te veel. We maakten toen de keuze voor logistiek, we hadden daar op dat moment goede klanten voor en intern mensen met de goede kennis. Het was een logische optelsom om bij WMS uit te komen.”
Specialist blijven
Achteraf bleek de keuze voor WMS een goede. “Dat is nu onze basis en het is ook zaak daar te blijven. Proberen die focus te houden. Natuurlijk worden we uitgedaagd en verleid om er nog iets anders bij te gaan doen, maar we blijven bij onze keuze om een specialist op het gebied van Warehouse Management Systemen te zijn en te blijven. We doen alles binnen de vier muren van het magazijn: daar ligt onze expertise.” Om toch ook vooruit te kijken: wat zijn ontwikkelingen om in de gaten te houden? André ziet dat automatisering en robotisering in allerlei vormen snel toenemen. “We zijn er druk mee bezig om te zorgen dat ons WMS Ceyenne daarbij blijft aansluiten. Daarnaast zien we de opkomst van AI. Hoe ga je daarmee om? Het is geen doel op zich, maar het kan een middel zijn om je technisch nog verder te verbeteren. Het gebruiksgemak van de software blijft onze aandacht houden. Het is voor mensen in een magazijn een stuk gereedschap waar ze dagelijks mee werken, bedoeld om hun werk prettiger en makkelijker te maken. Als je dat goed doet, blijven mensen ook langer werken en daar hebben onze klanten dan weer profijt van.”