EEN WMS IS ÉÉN, MAAR WAT HEB JE NOG MEER NODIG?

In ons vorige blog spraken we over de investering in een WMS en de Return On Investment. Dit keer willen we wat meer ingaan op de investering zelf. Die bestaat namelijk uit meerdere onderdelen. Natuurlijk het WMS zelf, maar daarmee ben je er nog niet. Want je mensen in het warehouse moeten wel de hardware hebben om snel en efficiënt te kunnen werken. Maar welke hardware heb je dan precies nodig?

Er zijn tientallen verschillende scanners en printers die je kunt inzetten in je warehouse. En allemaal zorgen ze ervoor dat mensen efficiënt kunnen werken. We gaan hier niet alle modellen bespreken; dit doen we uiteraard graag een keer in een persoonlijk gesprek. We willen in dit blog vooral kijken waarvoor je de hardware gebruikt (op welke afdeling) en waar je dan op moet letten. En wat er op de achtergrond bij komt kijken om het maximale uit de hardware te halen.

Verbinding, OS, WMS

Een van de belangrijkste zaken om je hardware en WMS goed te laten functioneren is verbinding. Je scanners en printers moeten overal in het pand (en ook op het buitenterrein) een connectie kunnen leggen met je WMS. Een goede Wifi-dekking (of 4G-netwerk) is dus belangrijk. Daarnaast wil je dat hardware snel werkt. Dus dat het operating system van de hardware snel en veilig is. Tot enkele jaren geleden draaide veel van de hardware op Windows OS. Maar Microsoft is gestopt met de ondersteuning hiervan. Dat betekent onder meer dat het OS niet meer wordt geüpdatet en dat er geen nieuwe veiligheidspatches beschikbaar komen. Ook kan het problemen opleveren voor je verouderde WMS. Het beheer vraagt dus veel van je IT-afdeling. Tegenwoordig draait vrijwel alle hardware op Android OS, waar wel regelmatig (veiligheids)updates voor uitkomen. Met een nieuw WMS, zoals Ceyenne WMS, is het beheer van je hardware een stuk eenvoudiger. In ons geval kunnen we dat zelfs volledig uit handen nemen.

CaptureTech

Als je de basis hebt – een goede Wifi-dekking in je warehouse, een WMS waarmee je de efficiency van je warehouse verhoogt – kun je gaan kijken welke hardware je wilt gaan gebruiken. Waar wij naar kijken, is op welke afdeling de hardware wordt ingezet. Met wij hebben we het ook over onze implementatiepartner CaptureTech. Zij zijn de specialist op het gebied van het implementeren van optimalisatieoplossingen en hardware. CaptureTech en Diract-IT zijn hiervoor jaren geleden een strategische samenwerking aangegaan. Waar Diract- de specialist is voor procesoptimalisatie, is CaptureTech dit voor optimalisatie op de werkvloer. Samen zijn we één aanspreekpunt voor klanten, met één beheeromgeving voor zowel de hardware als de software; Android updates voor de hardware worden eerst afgestemd en getest met Ceyenne WMS, en updates van Ceyenne WMS worden naar de hardware doorgezet. Zo voorkomen we problemen en nemen samen alle zorgen van onze klanten uit handen.

Welke hardware? Welke afdeling?

Op welke afdeling wordt de hardware ingezet? Wat zijn de omgevingsfactoren? Wat is het doel? Het begint in ieder geval bij de juiste vragen stellen. Op de ontvangst en bij de verzending wil je graag zoveel mogelijk informatie op je handheld zien, zodat je eenvoudig artikelen en orders kunt controleren. Voor de verplaatsing en het picken is dat minder van belang. Daar wil je dat het scanbereik juist groot is. En dat je niet constant je apparaat moet wegleggen, maar dat je in één keer door kunt. Handenvrij werken kan bijvoorbeeld door de inzet van de ProGlove of Voice-Picking. Een andere belangrijke vraag is; wil je de devices flexibel kunnen inzetten in al je logistieke processen? Er zijn veel mogelijkheden. Kijken we naar scanners, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor de ‘traditionele handhelds’, maar er zijn ook compacte PDA’s, wearables en RFID-scanners, zoals de ProGlove. Met deze nieuwe scanners, kun je als het ware ‘handsfree’ werken. Je draagt de scanner als een handschoen. In een volgend blog zullen we je veel meer vertellen over deze nieuwe techniek. Goed om te weten is dat met al deze devices ook Voice-picking kan worden gefaciliteerd. Zo kun je nu bijvoorbeeld van start met een PDA die volgend jaar gebruikt kan worden voor Voice-picking. Ook daar komen we in een apart blog op terug. Wat waar het beste werkt, hangt af van de afdeling en de bezetting.

Samen met klanten en CaptureTech kijken we welke hardware het best op welke afdeling werkt, hoe de hardware samenwerkt met Ceyenne WMS en hoe we het beheer kunnen vereenvoudigen, om het daarna volledig te implementeren. Daarmee helpen we niet alleen de efficiëntie van je warehouse te vergoten, maar zorgen we er ook voor dat je maximaal profiteert van je investering. Heb je vragen over welke apparatuur je wilt gaan inzetten, of wil je je verouderde WMS gaan vervangen en wil je weten wat daar allemaal bij komt kijken? Neem dan contact op.