GAMIFICATIE!

De wereld draait om data. Want data vertelt je alles wat je wilt weten. Vaak is dit gericht op bedrijfsresultaten. Maar je kunt ook ‘leuke’ dingen doen met je data. Gebruik je data bijvoorbeeld om je medewerkers te motiveren!

Het Ceyenne WMS geeft je een enorm inzicht in data. Met deze data kan het je bijvoorbeeld laten zien hoeveel orders er per shift, dag en per medewerker worden verwerkt. Het kan je ook helpen bij vragen over de indeling van je warehouse. Kan die nog efficiënter, zodat medewerkers wellicht meer zouden kunnen doen zonder dat ze overwerkt raken? Zijn er misschien andere issues? Dit zijn vaak de vragen die het eerst boven komen drijven bij organisaties als ze inzicht in de data krijgen; hoe kan ik de data inzetten om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Maar waar vaak niet aan gedacht wordt, zijn de leuke dingen die je met de data kunnen doen. Zoals gezegd, je hebt bij iedere medewerker zicht op hoe ze functioneren. Waarom zou je dat niet gebruiken om ze te motiveren?

Een wedstrijd onder je personeel?

Een term die al een paar jaar gebruikt wordt is Gamificatie: spelelementen toevoegen aan het dagelijks (werk)leven. Dat klinkt misschien abstract, maar het is waarschijnlijk wel herkenbaar voor velen. Als je bijvoorbeeld een hardloopapp of fietsapp gebruikt, kun je badges verdienen voor het behalen van een bepaalde afstand of een snelste tijd. Het idee is dat het je motiveert om nog meer kilometers te lopen of fietsen, of om je tijd te verbeteren. En onderzoek heeft uitgewezen dat het ook echt motiveert. Datzelfde principe kun je ook in je warehouse toepassen. De data is er, dus waarom gebruik je die dan ook niet? Een van de dingen die je zou kunnen doen, is leaderboards ophangen: hierop kun je laten zien wie de meeste orders heeft verwerkt. Voor sommigen klinkt misschien vreemd: waarom zou je een competitie opzetten onder het personeel? Maar we hebben meerdere voorbeelden gezien waarbij het medewerkers motiveert om ‘nummer 1’ te worden.

Ligt het aan hen of aan jou?

Voor teamleiders is het ook mogelijk om de data te gebruiken om hun medewerkers beter te begeleiden. Een voorbeeld: een medewerker verwerkt gemiddeld minder orders dan de anderen. De data laat zien dat over een periode de orders achterblijven. Je wilt natuurlijk weten waar dat aan ligt. Is dat om persoonlijke redenen of ligt het aan de indeling van de orders en hun locaties? Doordat je vrij snel het gesprek aan kunt gaan, op een informele manier, wordt het voor je medewerker eenvoudiger om feedback te geven. De medewerker zal dus eerder naar je toekomen, dan wanneer je wacht tot het jaarlijkse functioneringsgesprek.

Een slim spel

Gamificatie is een slimme en leuke manier om medewerkers te motiveren. Het spel/wedstrijdelement helpt bij het motiveren. En door de data met hen te delen (wie staat er deze week bovenaan?), zien ze ook zelf hoe goed ze bezig. Ceyenne WMS van Diract is hier gereed voor. Wij kunnen de data voor iedereen inzichtelijk maken. We zouden zelfs badges kunnen uitdelen, als iemand bijvoorbeeld 100 orders heeft verwerkt.

Ideeën?

Hoe denk jij over gamificatie? En hoe zou jij je medewerkers willen motiveren en wellicht zelfs belonen? Laat het ons weten. We willen graag kijken hoe we daar bij zouden kunnen helpen.