Stefan kwam bij Diract terecht tijdens zijn afstuderen aan de HBO Informatica, alweer negen jaar geleden. “Gewoon blijven plakken en nooit meer weggegaan”, vertelt hij.
Dus nog altijd bij je eerste werkgever. Kennelijk bevalt het hier goed. Wat spreekt je zo aan bij Diract?
“Negen jaar geleden kwam ik hier in een team met leuke mensen waar ik veel van kon leren. Ik kon toen zelfs nog kiezen, tussen een bedrijf waar ik eerder stage had gelopen en Diract. Maar hier kon ik verder groeien en meer leren van andere mensen. Bij het andere bedrijf zou ik het enige aanspreekpunt zijn en dat stond me niet zo aan. Bij Diract zijn de lijnen kort en we kunnen snel schakelen als er iets is. De mensen hier hebben geen dubbele agenda. Gewoon zeggen wat je ervan vindt.”
Gestart in een leuk team, maar is dat nu nog steeds zo?
“Ja! Al ben ik wel veel gewisseld van team binnen Diract. Ik startte in het Magento Webshop team, een heel ander type functie dan ik nu heb. Ik zit nu in het implementatieteam, we verzorgen de implementatie van onze software bij nieuwe klanten. Dat is leuk werk, zelf vind ik het uiteraard het leukste team binnen het bedrijf, haha. Ik hou ervan om iets op te starten en aan het eind ook weer af te sluiten. Het projectmatig werken is een manier die goed bij mij past. Deels ook nog nazorg, als we eenmaal live gaan hebben we ongeveer nog een maand contact en daarna dragen we de klant vervolgens langzaam over naar ons Customer Success team.” (check voor meer info het implementatie-project bij totaalBED)
Kun je vertellen hoe je in die negen jaar bent gegroeid in het bedrijf?
“Ik ben begonnen als Magento-ontwikkelaar als afstudeerder en sinds deze maand ben ik Solutions Architect. Daartussen heb ik veel verschillende rollen gekregen, dat is binnen Diract normaal. We kijken altijd eerst binnen het eigen team of iemand geschikt is voor een bepaalde functie bij een vacature. Ik ben zelf wel iemand die van een uitdagende functie houdt en die uitdagingen krijg ik bij Diract genoeg om door te groeien. Ik vind het ook leuk om af en toe te switchen.”
Hoeveel verder kun je nog groeien? Straks directeur?
“Ha ja, wie weet. Ik word nu ingewerkt als Solutions Architect, dat is in ieder geval alweer een stap vooruit. Ik ken ons systeem inmiddels aardig uit mijn hoofd, dat is niet zo moeilijk als je hier langer werkt. Daarmee wordt het werk ook makkelijker.”
Kun je een gemiddelde werkdag omschrijven?
“Dat wisselt sterk. Of ik heb een dag waarop ik thuis of op kantoor werk, dan zoek ik vragen van klanten uit of test opgeleverde software. Als we het goedgekeurd hebben, ga ik ermee naar de klant. Andere dagen zit ik bij klanten op locatie voor het geven van een training of ondersteunen bij het testen. We geven ook workshops aan nieuwe klanten, die we nieuw aansluiten. Dus het werk is heel divers.”
Wat maakt je werk leuk?
“Het contact met de klanten en het oplossen van problemen, dat is mooi om te doen. Je gaat samen met de klant een traject in en je bouwt echt een band op. Iedere klant is anders en dat maakt het interessant. Het is super als aan het eind van de rit het systeem goed draait en dat je van de klant later hoort hoeveel het hen heeft opgeleverd.”
Zijn er ook wel eens spannende momenten?
“Meestal komt er wat druk op te staan richting de go live. Dat kan komen doordat wij zelf nog het een en ander moeten finetunen. Of dat bij de klant nog mensen getraind moeten worden of dat er dingen getest moeten worden. Dan is het een kwestie van goeie lange dagen maken en even het gas erop. En dan komt het altijd goed. Het hoofddoel is en blijft een tevreden klant met een systeem waar zij blij van worden.”