Je herkent het ongetwijfeld. Een consultant komt je warehouse binnen in een smetteloos pak, maakt wat aantekeningen op zijn laptop, levert een dik rapport vol managementtaal en vertrekt weer. Maar lost dat jouw dagelijkse uitdagingen op? Helpt dat om die orders sneller de deur uit te krijgen? Nope. In deze blog vertelt Tomas Straathof, COO van Diract, waarom hij zo trots op zijn collega’s is.
Logistiek als passie
Het frustreert me mateloos als ik zie hoe sommige consultancybedrijven te werk gaan. Ze sturen mensen in pak op je af die nog nooit een warehouse van binnen hebben gezien. Die geen idee hebben hoe het voelt als er 10.000 orders op je wachten. Die niet snappen waarom die ene orderpicker altijd linksom loopt in plaats van rechtsom. Maar als ik zie hoe onze mensen het aanpakken, dan kan ik daar oprecht heel blij van worden. Neem Jesse, een van onze consultants. Die ging tijdens het Black Friday-weekend spontaan bij Mascot Online B.V. en Smartphonehoesjes.nl langs om mee te werken op de werkvloer. ‘Logistiek is mijn passie’, zegt Jesse, ‘net als in de beginjaren van mijn carrière, lekker buffelen in het magazijn’. Dát is precies wat onze mensen typeert. Die hebben hun werkschoenen standaard in de kofferbak liggen. Want pas als je door een warehouse loopt, zie je wat er écht speelt.
Oplossingen in plaats van rapporten
Ik erger me groen en geel als ik zie hoe andere partijen hun klanten overspoelen met dikke rapporten vol theoretische aanbevelingen. Daar heb je op de werkvloer helemaal niks aan. Onze mensen pakken dat anders aan. Die visualiseren met praktische schermvoorbeelden precies hoe jouw processen efficiënter kunnen draaien. Ze tekenen ter plekke een helder processchema uit als het moet. Ze laten je zien welke instellingen je moet aanpassen om je pickroute te optimaliseren. Want ze snappen: aan het eind van de dag moet die handel gewoon de deur uit.
Altijd paraat voor de klant
Dat is geen mooi praatje voor de bühne, dat zijn échte verhalen die ik terugkrijg van onze klanten. Over die ene collega die laatst onderweg een telefoontje kreeg over een vastlopend systeem. Wat deed hij? Hup, auto op de eerste de beste parkeerplaats langs de A2 zetten, laptop open, wifi-hotspot aan en niet stoppen voor het probleem was opgelost. Of die andere collega die tijdens een go-live doorwerkte tot drie uur ‘s nachts. Niet omdat het moest van zijn manager, maar omdat hij zelf niet wilde stoppen voor alles weer draaide. Dat zit ‘gewoon’ in ons DNA.
De kracht van échte betrokkenheid
Een warehouse draait niet op systemen, maar op mensen. Op die orderpicker met vijftien jaar ervaring die precies weet welke dozen je beter niet kunt stapelen. Of dat magazijnteam dat tijdens de kerstdrukte als een geoliede machine werkt. Onze consultants snappen dat. Die gaan naast die mensen staan. Die vragen door. Die luisteren écht. En pas als ze snappen waarom die ervaren orderpicker altijd die ene specifieke route neemt, gaan ze nadenken over verbeteringen.
Eerst begrijpen, dan verbeteren
Het maakt me trots als ik zie hoe grondig onze mensen te werk gaan. Die installeren niet zomaar een systeem omdat dat dat zo in het boekje staat. Die willen eerst snappen hoe jouw business in elkaar zit. Waarom je bepaalde processen op een bepaalde manier hebt ingericht. Wat de échte uitdagingen zijn waar je tegenaan loopt. Wat de vraag achter jouw vraag is. En als ze dat begrijpen? Dan zetten ze alles op alle om de processen te optimaliseren en blijven ze net zo lang tot alles soepel loopt. Geen 9-tot-5 mentaliteit, maar betrokkenheid tot in hun haarvaten.
Van standaardoplossing naar maatwerk
‘Ja maar, dit werkt bij al onze klanten.’ Dat zal je onze mensen niet snel horen zeggen. Want ze weten: elk warehouse is anders. Heeft andere processen, andere uitdagingen, andere pieken. Wat werkt bij een groothandel werkt over het algemeen niet bij een webshop. Daarom kijken ze altijd naar jouw specifieke situatie. Met beide voeten op de werkvloer, letterlijk. Met opgestroopte mouwen. Net zo lang tot ze een oplossing hebben die écht werkt voor jou.
Consultants die écht snappen hoe een warehouse werkt
‘Die gasten wil ik’ – die reactie krijg ik vaak van klanten als ze onze mensen bezig zien. En weet je? Dat is precies waar ik het voor doe. Want wij hebben niet alleen slimme nerds die geweldige software bouwen, maar ook consultants die de echte verbinding maken met de werkvloer. Die naast je staan in plaats van tegenover je. Die pas tevreden zijn als jouw processen optimaal lopen.
Tomas Straathof, COO van Diract
Meer weten?
Word je ook blij van deze aanpak? Zoek je een partner met een échte passie voor logistiek? Neem contact op en ontdek hoe een pragmatische aanpak ook jouw warehouse efficiënter maakt.
Heb je nog geen concrete hulpvraag, maar wil je wel geïnspireerd blijven? Volg onze LinkedIn-pagina voor praktische tips, inspirerende verhalen en slimme oplossingen die jouw magazijn een stap vooruit helpen.